מבזק מס מספר 496 - 

מיסוי ישראלי  2.5.2013

חקיקה – טיוטת החלטת ממשלה חושפת שינויים מרחיקי לכת - 2.5.2013

כידוע, לאחרונה פורסמה טיוטת החקיקה שהוצעה לאישור הממשלה. במבזקנו זה נציג את חלק מהתיקונים המוצעים במישור המיסוי הישראלי. נדגיש שמדובר בנוסח ראשוני בלבד הכולל שינויים רבים מרחיקי לכת, שיתכן ולא יראו אור בנוסחו הסופי של החוק. בשבועות הקרובים, נעקוב אחר שינויים בהליך החקיקה ונרחיב בסוגיות השונות ובהשלכותיהן.

חובת דיווח מוצע לקבוע חובת דיווח במקרים שבהם נישומים מסתמכים על חוות דעת מקצועית, לרבות יעוץ בעל פה וככל שמתקיימים בייעוץ הקריטריונים הקבועים בהצעה. כמו כן תחול חובת דיווח במצבים בהם מיישמים הנישומים עמדות המנוגדות לעמדת רשות המיסים אשר תפורסם ותעודכן מעת לעת בסוגיות מסוימות.

קנסות גירעון מוצע לתקן את סעיף 191 לפקודה ולהוסיף סעיף מקביל לחוק מע"מ כך שיוטלו קנסות גרעון בשיעורים של 50% מהמס הנחסך ו – 100% לגבי תכנוני מס אגרסיביים. מוצע כי הקנסות יחולו במקרים הבאים:

  • יישום עמדה בניגוד לעמדה מפורשת ומפורסמת של רשות המיסים. במידה והנישום קיים את חובות הדיווח הנדרשות לא יחול קנס הגירעון.
  • יישום עמדה בניגוע להחלטה ספציפית שקיבל הנישום עצמו בהחלטת מיסוי/שומה סופית. במידה והנישום קיים את חובות הדיווח הנדרשות לא יחול קנס הגירעון.
  • תכנון מס שנקבע לגביו נקבע כי הוא בבחינת עסקה מלאכותית או בדויה.
  • ספרים בלתי קבילים.

שחלוף מוצע להוציא מתחולתו של סעיף 96 לפקודה רכבים פרטיים.(כחריג ניתן יהיה להפעיל את סעיף 96 ביחס למוניות, רכבי הוראת נהיגה או אם שוכנע המנהל כי רכב הוא הון המשמש אמצעי ייצור מהותי לעסק) כמו כן מוצע שלא לאפשר שיחלוף של מקרקעין מחוץ לישראל.

פחת  מוצע להוריד את שיעור הפחת של חברות ההשכרה על רכבים פרטיים לשיעור של 15% (במקום 20%).

קרן נאמנות פטורה מוצע לקבוע כי הכנסה של קרן נאמנות פטורה משותפות נפט תחויב בשיעור מס חברות.

חברה משפחתית בנושא זה נקבעו מספר רב של שינויים וביניהם מוצע לקבוע שהמעבר שבין חברה משפחתית לחברה רגילה ולהיפך יהיה "קשיח" יותר, כך למעשה מוצע כי:

זכות הבחירה להיות חברה משפחתית תקום רק תוך 3 חודשים מיום התאגדותה – ללא זכות לחזרה להיות חברה רגילה אא"כ לא עומדים בתנאים. חברה כאמור שלא בחרה להיות משפחתית תוך 3 חודשים לא תוכל להיות משפחתית לעולם!! לגבי חברות קיימות "רגילות" הוצעו הוראות מעבר הקובעות כי עליהן להודיע עד ליום 30/11/2013 על בחירתם להפוך לחברה משפחתית משנת 2014 ואילך. חברות שיבחרו להיות משפחתיות יהיה עליהם לבצע "פירוק רעיוני" שבמסגרתו כל העודפים של החברה הרגילה יראו "כאילו" חולקו כדיבידנד לבעלי המניות ויתחייבו במס וביחס לנכסים שטרם מומשו נקבע מנגנון חיוב במס לינארי במועד המימוש בפועל, אולם רק אם יש רווח במכירתם. עוד מוצע כי, הטבות המס הניתנות באופן אישי לנישום המייצג, כגון: פטור לנכה, תושב חוזר ותיק, עולה חדש וכו' יינתנו לפי חלקו של הנישום המייצג בזכויות לרווחים בחברה. מוצע שחברה משפחתית לא להיות צד לשינוי מבנה (מיזוג, פיצול וכו'), למעט העברה לפי 104א או 104ב לפקודה. מוצע להגדיר מהם רווחים הניתנים לחלוקה מתקופת היותה חברה משפחתית, כך שיקבילו להכנסתה החייבת בתוספת הכנסה פטורה ובניכוי מס ששולם, אם שולם על ידי החברה, ובכך למנוע מחלוקות ארוכות שנים ביחס לכימות הרווח הניתן לחלוקה מתקופת "ההטבה". במועד מכירת מניותיה של החברה המשפחתית מוצע כי יתווספו לתמורה ההפסדים בניכוי ההכנסות שיוחסו לנישום המייצג. מוצע לקבוע כי רק תושב ישראל יוכל להיות הנישום המייצג ביחס לחברות משפחתיות "חדשות", ולגבי חברות קיימות בהן יוחלף נישום מייצג, יידרש כי הנישום המייצג ה"חדש"  היה תושב ישראל.

חלוקת רווחי שערוך – מוצע לקבוע מנגנון שיטפל בהשלכות המס בעת חלוקת רווחי שיערוך, המנגנון יכלול את השפעות המס על החברה המחלקת כאילו מכרה את הנכס, הגדרת שיערוך וטיפול בעלותו של הנכס לצרכי פחת ומכירה עתידית. כמו כן שלילת הוצאות המימון בגין הלוואה ששימשה לחלוקת רווחי השערוך.

יישום IFRS  – מוצע כי להאריך את הוראות השעה כך שכללי ה- IFRS   לא יחולו על דוחות המס לשנים 2012-2013.

שינוי מבנה לשותפויות – מוצע לאפשר גם לשותפויות לבצע שינוי מבנה במסגרת חלק ה-2 לפקודה. כאמור לעיל אנו מצויים בשלב ראשוני של החקיקה ועוד יתכנו שינויים רבים, אך ניתן בהחלט ללמוד על הכיוון הכללי של תהליך החקיקה הקרב ובא.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) ישי כהן ולרו"ח ענת דואני ממשרדנו.

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה